Gotland Runt

12 juli 2009 kl. 10:56 f m | Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Gotland kanske redan är överspelat men det var kul och det blev en hel del fina bilder visade det sig när jag till slut fick ur dom ur kameran. Vi hade tänkt segla 6 personer eftersom 8 blev trångt och stökigt förra året. I sista stund var Jakob Steen tvungen att lämna återbud, så var vi bara 5. Vi letade till en början efter en ersättare men ju närmare start vi kom och med tanke på det väntat lätta vädret bestämde vi oss för att köra på 5. Det är lite i underkant men inte med 5 riktigt duktiga seglare. Det visade sig vara rätt beslut även om vi skulle haft användning av lite mer fläsk på railen sista kryssen mot Alma och i mål. Besättningen blev slutligen följande.

L1010097

Eric Horwitz, Håller sig i brunn, Keyboard mest men verkar ha ett finger med i spelet överallt samt håller ihop teamet. Är glad att vi ersatt häckstagspumpen med block och talja.

L1010078

Henki Almsted, Trim guru, fördäckare, kock, urstark och jobbar med råge hårdast på båten. Alltid glad och i år 15 kilo lättare en vid samma tidpunkt förra året. Grattis Henki!

L1010084

Oscar Karlsson, Seglings legend, gör allt ombord men är framför allt ansvarig för teknik och på det området har det skett en omfattande uppgradering på Inga i år.

L1010071

Niklas Beckvid, fulländad rorsman med bl.a. VM guld i E-Jolle under bältet. oerhört engagerad och inspirerande.

L1010038

Jag, Richard Göransson, skeppare, styr rätt mycket och roddar med båten.

För att summera seglingen tycker vi alla att vi seglade as-bra och kan inte förstå varför det inte gick bättre. Vi var ju grymma! Vi gjorde en nära nog perfekt start och låg tvåa eller tre vid samtliga rapporteringar fram till Hoburgen. Därefter körde vi fast under en massa åskmoln men det var vi ju inte ensamma om men efter det var det utför i placeringarna. I år har det varit lite sparsamt med nya segel eftersom det blir ny båt till nästa säsong men vi skaffade i alla fall en efterlängtad code-0. Efter Gotland fattar jag inte hur vi kunnat segla båten utan förut. Vore det inte för den skulle vi fortfarande ligga och guppa utanför Visby nu. Det är ett konstigt segel att trimma, bubblar fram och fladdrar bak. tror det finns en hel del att göra på designsidan av dessa. Även i minsta pust är skotet spänt till bristningsgränsen så det gäller att få seglet att dra båten åt rätt håll.

Inga Monster

Ett jävla mäktigt segel var det i alla fall. Hade planerat ett löstagbart peke till båten men det blev att vi flög den från spinnaker bommen monterad under pulpit vilket funkade bra men ett peke hade underlättat manövrer och segelbyten. Tror vi körde minst halva Gotland så här.

L1010009

Tekniken ombord gick från obefintlig till världsklass på ett par dagar. Oskar tog nattskiftet och fick det hela att funka medan vi andra åt och drack och hade roligt. En massa datorer ombord drar en del el så utanför Visby visade det sig att vi väntat för länge med att ladda så motorn gick inte att starta. Ett efter ett dog systemen ombord. Vindinstrumenten dog just innan det började blåsa. Sista handhållna GPS dog några meter från mål.

L1010051L1010055L1010057

Den här sekvensen kan ha bidragit till att Anahita, fruktbarheten och vattnets gudinna, valde att bryta vid Hoburgen. Visserligen en gammal båt men 33 mot 56 fot måste ändå bidra till dålig stämning ombord.

L1010099a

Det blev mycket av den här varan.

L1010102

Corby 29an Hijacked seglade vi ikapp på Ostsidan. Den hade jag tippat som segrare i LYS på lilla banan.

L1010105

Efter Hoburgen började märkliga moln torna upp sig.

L1010107

Det blev rätt komplicerad segling Mellan Hoburgen, Knolls och Visby.