Ingen mer segling i år för Inga.

01 september 2008 kl. 7:42 e m | Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Vi skulle segla Hyundai Cup i lördags men i fredags fick jag inte igång motorn. Den har varit lite trögstartad ibland och nu hade den inte varit igång på ett par veckor. Så jag tyckte väl först inte det var så konstigt men efter en en himla massa entusiastiskt försökande lyckades jag bränna upp startmotorn. Ridå.

På Lördagen tittade jag lite noggrannare på motorn för att, med min skrala kunskap om dieselmotorer, försöka lista ut vad som kunde vara problemet. Motorn såg enligt min bedömning ny ut.

Jag kollade oljan och den såg ok ut på stickan. Kylvatten var det gott om och alla slangar verkade sitta där dom skulle. så öppnade jag till sist proppen där man fyller på olja och där fanns det gott om vatten och rost.

Pratade med någon på Yanmar som sa att vattnet måste kommit in via avgasröret och vid närmare inspektion ser jag att avgassystemet är felinstallerat. Nu får jag inte ens runt svänghjulet med en skiftnyckel så den har väl skurit då antar jag. Peter hjälpte mig att bogsera Inga till varvet där motorn ska lyftas ur och skickas till någon som förstår sig på såna här saker men med min tur lär det väl bara vara att köpa nytt.

1 kommentar

  1. Surt..

    Men måste väl finnas 2 ton garantier på både varvsjobbet och motorn?

    Mvh


Sorry, the comment form is closed at this time.

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

